Що виявило
опитування?...
Освітній
процес у школах області здійснюють українською мовою. 100% вчителів, 96%
батьків та 95% дітей вважають українську – рідною. В тому, що вчителі вільно
володіють державною мовою – впевнені 94% педагогів і стільки ж учнів. Натомість
батьки вважають, що у сільській місцевості кожен п’ятий вчитель володіє українською
на середньому рівні.
Щодо
вільного володіння українською мовою учнями, то усі опитані (вчителі, батьки й
самі діти) переконані: таких менше половини, решта або володіє на середньому
рівні, або ж задовільно.
75%
вчителів та більшість учнів/учениць між собою на уроках спілкуються лише
українською мовою, що свідчить про переважання україномовного середовища.
Натомість педагоги зауважили, що на мовний розвиток дітей суттєво впливає те,
як спілкуються у родині.
В
опитуванні батьки вказали, що більшість із них розмовляють зі своїми дітьми та
на роботі українською мовою. Однак 14% – як українською, так і російською
однаковою мірою, а 7% – використовують переважно російську.
Діти
ж вказали, що кожен четвертий з них (тобто 25%) вдома спілкується або виключно
російською, або і російською, і українською. А з учителями та друзями поза
межами школи у 81% випадків вони обирають для спілкування українську.
А що як до вас звертаються російською?
На
таке запитання майже усі опитані вчителі відповіли, що підтримують діалог
українською та переважно українською мовою. А от кожен п’ятий батько/мати (20%)
та кожен четвертий учень (25%) – відповідають на звернення як українською, так
і російською мовою.
Спілкування
в соцмережах
У
соціальних мережах усі педагоги та майже 90% батьків комунікують українською та
переважно українською мовою. При цьому кожен четвертий учень (тобто 25% від
усієї кількості) спілкується у соцмережах російською. Всеукраїнські показники
приблизно такі ж самі.
Але
у порівнянні з попереднім роком, діти
стали більше, а саме на 17%, використовувати
україномовний контент і більше
на 9% спілкуватися онлайн виключно
українською. Та 62% (проти минулорічних 43%) школярів вважають мову
контенту важливою. До речі, батьки також на 19%, порівняно з минулим роком,
більше стали використовувати українську мову в Інтернеті.
Тим часом залишається більше третини опитаних серед дітей (37%), які мають думку, що мова медіапростору не має значення. Варто зазначити, що для учнівства міської місцевості цей показник становить 28%, а сільської – 42%.
Про бажання
вивчати українську
75%
учнів мають бажання додатково вивчати державну мову. При чому учні міської
місцевості активніше долучаються до підвищення рівня володіння українською, а
майже кожен третій учень/учениця (33%) із сільської місцевості не мають бажання
вдосконалювати мовну компетентність.
Функціонування
мережі курсів/тренінгів з підвищення рівня володіння державною мовою
підтримують 100% вчителі та 91% батьків міської місцевості. Натомість кожен
десятий вчитель (10%) та кожен п’ятий батько/мати (20%) сільської місцевості не
вбачають у цьому потреби.
Що заважає?
За
допомогою опитування також проаналізували чинники, які негативно впливають на
використання учнями/ученицями державної мови в усіх сферах життя.
Вчителі
вважають, що це:
- мова
контенту в соцмережах (60%);
- мова у
сім’ї (40%);
- звичка
спілкуватися російською (29%);
- недостатній
рівень володіння українською (25%).
Натомість
65% батьків вважають: дітям ніщо не заважає спілкуватися українською. Щоправда,
15% батьків вказують, що на заваді – звичка спілкуватися російською, а 18% —
звичка споживати російськомовний контент.
Самі
ж учні такої думки:
- 46% учнів
вважають, що їм ніщо не заважає спілкуватися державною мовою і вони це роблять;
- третина
(33%) вважає причиною звичку спілкуватися не державною мовою;
- майже
кожен п’ятий учень (17%) визнає, що рівень володіння українською мовою потребує
покращення, і саме це їм заважає;
- 15%
вказують, що відсутнє середовище, де можна вдосконалювати рівень володіння
українською мовою.
Серед
відкритих відповідей діти зазначали, що в повсякденному житті вони звикли
розмовляти суржиком, та розповіли: в їхньому середовищі, а також у родині, є
ті, хто розмовляють російською мовою та/або суржиком, що негативно впливає на
їхнє володіння українською мовою в усіх сферах життя.
Щоб
підвищити рівень володіння українською мовою, треба...
На думку
учнів/учениць:
- перебувати
в україномовному середовищі;
- соціальні
мережі мають бути україномовні;
- застосунки
та налаштування на гаджетах мають бути україномовні;
- літературне
читання має відбуватися українською мовою.
На
думку вчителів і батьків:
- збільшити
кількість годин для вивчення української мови та літератури;
- запровадити
факультативні заняття та гуртки з української мови;
- удосконалити
підручники з української мови та літератури;
- запровадити факультативи для батьків, щоби вони більше спілкувалися в повсякденному житті з дітьми українською мовою;
- підвищити рівень володіння українською мовою педагогічних працівників.
Коментарі
Дописати коментар